Utan dej - Intet

Så stod det på reklam godis Jonas en gång tog hem från jobbet.

I detta sammanhang bör det stå: Utan er - Intet

Jag grät något så enormt (gråter nu me men bara lite & lätt), så Jonas kom fram och pratade med mej..
Jag sa rakt ut, att jag inte vet hur jag ska orka.
Orka leva..
Det är självklart inte pga Minna, Minna är juh anledningen till att jag kämpat & försökt så länge..
Hon är mitt liv.

Så efter ett långt snack med Jonas, öppet & ärligt snack med frågor från min sida, och svar från Jonas.
Så har vi kommit fram till att:
  1. Jag inte ska gå någonstans alls, inatt eller någon annan gång heller.
    Om inte Minna eller Jonas ber med, eller säger att det är enda utvägen.
  2. Nästa besök hos psykologen ska Jonas följa med, Skrika till lite om läget,
    då jag är för feg, vågar aldrig tala om hur läget verkligen är. På riktigt.
  3. Jonas vill att det ska vara vi, och att vi ska kämpa för att få detta att hålla.
    Han körde denna: "Jag har juh klarat 4 år med dej, eller hur?"
    Och det är sant, varav 3½ år, varje dag på 30 kvm. Så ja?
  4. Jag får inte avgöra om jag är en dålig mamma, och att jag ska gå min väg.
    Det är bara Minna som kan bestämma det. Och om hon får syskon såklart.
  5. Jag ska överväga medicinering, men kräva bättre hjälp, då jag testat de mesta.
    Och hittills ökar de gärna till maxdoser, och sen testar vi nästa. Då inget hjälpt.
  6. Jag ska ha fler "krav", behöver jag höra - Jag älskar dej! Eller få det visat mer &
    då ska jag be om det, jag ska låta andra få en chans att hjälpa mej.
    oftare, och inte se det som att jag kräver något, inte känna mej hemsk.
    Med andra ord, tala om vad jag behöver för att må bättre & leva lättare.

Sen har jag fått många snälla kommentarer på facebook utav vänner, på msn & även här i bloggen.
Det som berörde mej mest var:
Emma om En bit av min själ:
johanna, det finns ingenting jag kan säga. inte vad jag vet iallafall. men jag vet att du är en jättebra mamma. jag har ju sett dig med minna flera gånger och jag ser hur mycket du älskar henne och hur mycket hon älskar dig. du såg ju själv när jag bar iväg på henne hur hennes ansiktsuttryck ändrades och hon undrade var hennes älskade mamma var. och hur glad hon blev när hon såg dig igen (ja, jag är den hemska tanten ju :b )

jag förstår att du blir trött på henne när hon gnäller, herregud hur många gånger har jag inte tänkt tanken att lämna in wille till granntanten och bara sticka. men det är inte någon lösning och du vet det. du vet att jag finns här. tycker så mycket om dig. KRAM!

Detta är Emma, en rätt nyfunnen vän.
Bäst av allt är att hon är min granne, så hon finns alltid nära.
Och jag mår sååå bra i hennes sällskap.
Hoppas alla har en så bra vän, det behövs.
Hon orkar alltid lyssna på mitt pladder, hur ointressant det än är.
Och hon tål mitt gnäll och mitt tjat.
Emma går bra ihop med Minna, och Minna gillar Emma.
Sen är det juh Emmas son som är Minnas pojkvän, Wille.


→   Tack Emma för din kommentar, den betyder så mycket för mej.
Tack för att du tycker att jag är en bra Mamma till Minna.
Att få "höra" det från någon jag anser vara en toppenmamma gör mycket.
Tack!


MEN..

Emma är inte den enda som ska ha ett stort tack, utan alla ni!
Tack för era underbara kommentarer, hade jag aldrig trott att jag skulle få.
Känner mej inte lika mkt som ett monster nu när andra mammor säger att tanken att slå Minna i de värsta stunder inte är konstigt, utan att de flesta tänker så någon gång.
Och att ni inte tycker att jag är en totalt värdelös människa..


Mamma, Amada..
Om ni läser detta, må inte dåligt.
Ni tillhör också de ljuspunkter som får mej att kämpa.


Så..
Nu vet ni..
Jag ska inte lämna Minna i sticket!
Jag ska se till att hon kräver det bästa och aldrig accepterar något mindre.

Tack alla!



Imorn kommer Jonas gästblogga, skriva sina tankar och kanske även känslor angående det jag nu gjort offentligt.

Hoppas ni alla mår bra, och gör ni det inte önskar jag att lyckan kommer till er snart..

Kommentarer


Vill inte ha reklam, dryga inlägg, frågor om vi ska lägga till varandra på bloglovin',
eller länka varandra i våra bloggar.
Lägger till dej i min blogg om jag känner för det, och detsamma gäller bloglovin'.

Namn:
    Klicka för att spara eller ta fram dina sparade uppgifter.
Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Postat av: karolin

Vad glad jag blir! Bland annat över att det finns människor som Emma. Du ska se att det kommer bli bättre, ni verkar ha kommit på ett sätt att försöka förbättra situationen och jag tror på att du kommer fixa det till slut! LYCKA TILL!



Kramar!

2009-07-31 @ 00:54:56 URL: http://bekk.blogg.se/
Postat av: Soya ★

Jag är skitimpad över ditt mod att verkligen visa ditt rätta jag och öppna ditt innersta. Du är någon att inspireras av. Tycker om dig Johanna!

2009-07-31 @ 01:19:22 URL: http://soyasblogg.se
Postat av: Soya ★

Jag kommer ju svara på viktiga kommentarer i läsarens blogg ändå. Vill inte att du slutar läsa :(

2009-07-31 @ 01:58:03 URL: http://soyasblogg.se
Postat av: Lotta

Åh bejbi! Läser, men har inte skrivit nått på ett tag... Det är SKITsvårt att vara mamma...och det tär på en en fruktansvärt. Jag tror att Minna är inne i den värsta bebisperioden nu...8 månadersperioden...Och om man inte mår 100 själv blir denna period 7 resor värre.

Alva har varit knepig en tid och man vill slita sitt hår, men med facit i hand dvs att man gått igenom detta en gång innan lättar det lite...för det går över.

Så visst ska du skaffa en bebis till...för då vet du vad du har att vänta dig...!!!

För det kommer vara så här från och till hela tiden - det händer ju så j-la mycket i deras små hjärnor hela tiden!!!



Keep Up the Good Work Bejbi!!!

2009-07-31 @ 07:13:35 URL: http://www.metrobloggen.se/missisola
Postat av: Dorothea - Nybliven tvillingmamma och Gravid

Jag hade bara vänner på länkar, men nu har det börjat smyga in en och en annan blogg-vän också. hehe..

nu funderar jag på hur jag ska göra .. får väl la se =)

men min man kan jag ju inte ta bort ;) hn hsr ju faktiskt bloggat lite.

hihi.

2009-07-31 @ 09:56:21 URL: http://theans.blogg.se/
Postat av: Tarja

Det var ett långt inlägg... hoppas allt löser sig för dig gumman

2009-07-31 @ 18:57:19 URL: http://lillamammabitchen.blogg.se/
Postat av: Charlie

Hej!

har läst din blogg lite då o då. Pratade en snabbis med dig på helgon då jag var gravid med min andra bebis..och då var du gravid med Minna. Sötnos du har föresten =)

Om du har lust att prata .., bebis-prat m.m. så kan du väl adda mig på msn [email protected]

puss&kram

Charlie

2009-08-19 @ 21:52:08
RSS 2.0