Shoppatillminnaholic

Ja, innan jag vart gravid med Minna har jag alltid bedövat ångest på olika vis..
Alkohol, droger, att bränna & skära i mej själv, göra andra dumma saker..
Det mest harmlösa har varit shopping.
Shoppar saker till mej själv i tanken om att de kommer göra mej "lyckligare"..
Sen kommer varan och jag har ingen som helst nytta för den..

Sen Minna föddes har mitt shoppingbehov för mej själv blivit N0LL.
Däremot köper jag massvis med saker, kläder, leksaker m.m. till Minna.
Hon har nytta utav 96% av allt, de andra 4% säljer jag vidare..

Men..
Saken är den att jag inte har de pengarna (?!)
Skäms över att säga det, för detta är första gången jag kan erkänna det för mej själv..
Men jag har ett missbruk..
Inte alkohol, droger eller ciggaretter som förut.
Utan att köpa saker för att dämpa min ångest.
Insåg detta igår på sjukhuset..
Tänkte på alla pengar vi lagt ut på Minnas sjukhusvistelser, resorna till & från sjukhuset, akutbesöks kostnaderna, maten vi måste köpa när vi är där, mediciner o.s.v.

Fick kommetarer förut om att jag måste vara den dummaste mamman som inte tänkte på att barn också blir sjuka och hamnar på sjukhus.
Självklart förstår jag det, hade dock ingen aning om att vi behövde vara berädda på att spendera så mycket tid & pengar på sjukhus som vi gjort.
I princip 1-1½ månad utav Minnas 3½ månader.
Så ja, dum är jag..
Men inte för att jag inte räknade med detta, men för att jag lagt pengar på annat istället, under min ångest.

Har pratat med Jonas om detta och han ska försöka hjälpa mej..
Hålla mer koll och ta hand om mej..

Hoppas jag kan sluta upp med detta.
Klart jag kommer köpa saker till Minna, men inte pga att jag har ångest utanför att hon behöver det och så.

Hoppas ni kan försöka förstå mej, även om ni säkert dömmer mej..
Med all rätt..

Förlåt..

Kommentarer


Vill inte ha reklam, dryga inlägg, frågor om vi ska lägga till varandra på bloglovin',
eller länka varandra i våra bloggar.
Lägger till dej i min blogg om jag känner för det, och detsamma gäller bloglovin'.

Namn:
    Klicka för att spara eller ta fram dina sparade uppgifter.
Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Postat av: Cecilia

Du berhöver inte säga förlåt här, ingen som läser här har med det att göra. De kan dömma allt de vill, att du inser vad du behöver jobba på hos dig själv är fantastiskt! Många människor går igenom halva livet och tror att det är perfekta. Du är helt uppenbart en toppenmamma till Minna!

2009-03-11 @ 06:54:47 URL: http://cecilialinnea.blogg.se/
Postat av: Kicki

Kostar läkarbesöken för minna?

Vi har aldrig betalat för Kevins läkarbesök. Bara för medicinen..

2009-03-11 @ 09:00:23 URL: http://kicki.webblogg.se/
Postat av: Sandra (Sågen)

Så länge du inte skadar dig själv så tycker jag att du kan handla hur mycket du vill. Ja självklart ska det inte ta skada på att ni inte har råd med mat och boende osv. MEN jag VET hur jävla jobbigt det kan vara att inte må bra. Och om det är shopping som kan få dig att må bättre så varför inte. Det gör ont i mig att se andra människor skada sig själva. och jag ser inte att det är något farligt att shoppa gärnet. ;)

Johanna du är stark som klarat dig ifrån, alkohol,droger,cigaretter & att skada dig själv. Det krävs en ENORMT stark människa till det och det har du klarat av. VAR stolt över dig själv istället för att det att det är fel att du handlar som en galning. ;) Miljoner kramar till dig. Sandra

2009-03-11 @ 10:40:08
Postat av: Madde

Jag tror inte att det gör dig till en dålig mamma för att du spenderar pengar på det du håller kärt.

Folk kan inte komma och dömma hur du/ni hanterar eran situation om dom inte själva har varit i den. Du försöker ju att göra något som får dig att må lite bättre och de är väl inte konstigt att du inte alltid mår tipp topp? Klart de är bra att du själv har insett ditt "beroende problem" och klart man ska försöka göra något åt det men samtidigt så kan jag absolut förstå hur du har hamnat där. Kan tänka mig att du gör allt och ändå lite till för eran prinsessa och när inte det räcker till längre så försöker du med något annat som nu då har blivit att shoppa. Jag dömmer dig absolut inte och hoppas att ni ska få slippa dessa eviga sjukhusvisiter och få njuta av eran lilla familj. :)

Kramar.

2009-03-11 @ 11:00:56 URL: http://vhdbrud.blogg.se/
Postat av: Fröken Fifi

Klart man vill köpa massa till sin bebbe men du ska inte dömma dig själv för hårt och tro att folk dömmer dig. Lev ditt liv som du vill leva det, du har dig själv och din familj att tänka på, resten får vänta.

2009-03-11 @ 11:01:17 URL: http://philahzophee.webblogg.se/
Postat av: emelie

fina. jag har gjort samma sak o gör det fortfarande ibland när jag mår skit. köper saker jag inte alls har råd med eller nån användning för. bara för att det gör mig lite glad. dämpar min ångest. men vi kan skylla på att det är bättre än att göra som vi gjort innan eller hur? men ajg förstår dig. ska oxå hjälpa vad jag kan. puss fina

2009-03-11 @ 11:53:04
Postat av: Soya

Jag dömer dig inte, jag har varit i samma sits.

Har du anmält dig till mammablogg-galan iaf??

2009-03-11 @ 13:47:45 URL: http://soya.blogg.se/
Postat av: EVAMYs - Livet med lilla Alva och hockeyspelarn

Tycker du är stark som inser det och som vågar tala om det! Du och Jonas kommer klara dig ur detta, det tror jag starkt på.



Ni är så fina tillsammans tycker jag, så underbara mot varandra!

2009-03-11 @ 15:45:11 URL: http://evamys.blogg.se/
Postat av: Kicki

du är ingen dålig mamma för att du spenderar pengar på din bebis :)

jag spenderar också massor med pengar på Kevin, ´man kan ju inte låta bli de finns ju hur mkt sött som helst!



Ah, mona berättade för mig att de kostade för bebisar/barn i sthlm. Det gör det inte för bebisar/barn upp till 20år i Karlskoga. Det är tydligen olika.

2009-03-11 @ 16:19:18 URL: http://kicki.webblogg.se/
RSS 2.0