Lördag

Jaha, så var det lördag.. :)

Ska strax hoppa in i duschen, sedan klä mej och småplocka här hemma.
För snart komer Jonas pappa och hämtar oss.
Babyland - Shopping, sedan hit och fika (?), sen äta middag på Grekiska kolgrillen..

Tänkte fråga er ammande mammor en sak..

Jag läckte mjölk från vecka 16 (graviditeten), och när Minna kom hade jag för "mkt" mjölk och för bra flöde.
Så Minna låg mest och lätt de rinna, sög inte.
Då slutade min produktion, och jag kämpade 2 månad att få igång amningen.
Var inte lätt och jag gav nästan upp ett par gånger.
Men..
Jag kan inte ha det på mitt samvete att jag ger upp för att jag inte orkar, de enda anledningarna som skulle få mej att inte amma är om:
  • Gör ont
  • Minna inte vill
  • Mjölken sinar
Ja, men till slut fick jag igång det, var bra i 1 vecka, sen blev det som innan..
Fick så mycket mjölk och flöde att det sprutade jättemycket på Minna och mej så fort det var dags för mat.
Kämpade med försiktig handmjölkning innan det var dags att amma, vart lite bättre..
Men sen verkade det fungera igen.. I 1 vecka.
För nu blir mina bröst aldrig hårda eller fyllda.
Utan är alltid mjuka..
Och Minna verkar bara snutta, klunkar inte i sej..
Hon går upp i vikt, trots att hon inte klunkar i sej mat.

Nu frågorna..
  1. Hur kan hon gå upp i vikt när hon inte äter så bra som tidigare?
  2. Har min mjölk sinat?
  3. Vad kan detta bero på? Både att mina bröst nu är mjuka jämnt och att Minna inte verkar lika sugen på mat?


Hoppas allt är bra med er, ha en trevlig lördag!

Kommentarer


Vill inte ha reklam, dryga inlägg, frågor om vi ska lägga till varandra på bloglovin',
eller länka varandra i våra bloggar.
Lägger till dej i min blogg om jag känner för det, och detsamma gäller bloglovin'.

Namn:
    Klicka för att spara eller ta fram dina sparade uppgifter.
Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Postat av: emelie

om hon går upp i vikt som hon ska och verkar nöjd/mätt när hon har ätit så är det antagligen bara att mjölken har stabiliserat sig. jag hade samma som du, att efter ett tag blev tuttarna mjuka igen. men det var fortfarande massor av mjölk där (:

2009-02-28 @ 13:16:34
Postat av: Marie

Jag hade aldrig rinnande bröst när jag var gravid, de rann heller aldrig efter förlossningen, som mest en droppe eller två när de var sprängfyllda och han sög på det ena, då kom det lite från det andra.



Han har alltid kunnat släppa när som helst utan att det sprutat och jag har alltid sovit utan bh utan problem. De har aldrig varit hårda heller utan mjuka och känts ganska tomma.



De första två månaderna gick han upp som attan. 400 g i veckan ibland. Efter tre månader började han rasa lite på kurvan och vi satte igång med smakisar. Nu är han fem månader och jag har nästan slutat amma helt, alla mål är utbytta till vanlig mat.



Kanske inte svar på någon av dina frågor, men jag ville bara få fram att även fast det inte känns som att det finns mycket mjölk i brösten så kan det göra det. :) Huvudsaken är att hon går upp i vikt som hon ska och att hon mår bra. :)

2009-02-28 @ 13:25:25 URL: http://rudies.blogg.se/
Postat av: Katja N

Nu har min mjöl sinat helt, sen sist vi pratade men tänkte berätta om när jag helammade.

det kanske var en månad sen, Hixon började äta två minuter på varje bröst och sen ville ha inte ha mer, och jag fattade ingenting, för det kändes inte alls som att han åt. men min bvc-sköterska sa att han äter tills han är mätt, han kanske är mätt på 2 minuter och då är det så, så länge man erbjuder bröstet när de vill ha det så ska det inte vara nån fara, bebisar svälter inte sig själva...

och att brösten känns mjuka är vanligt efter några månaders amning då kroppen har vant sig vid amningen och har du tur har din kropp nu ställt in mjölkproduktionen efter minna, och därför behöver mjölken inte flöda som förr. och de behöver inte bli hårda och obekväma och du kanske slipper läcka så mycket.

2009-02-28 @ 13:41:09
Postat av: [20år & 2barnsmamma]

Brösten är ju oftast "hårda" ibörjan när man startat med ammningen. Sen när man väl kommit igång med den så blir dom mjuka som dom va innan liksom.. Det är många som tror att mjölken liksom ligger i bröset eftersom en del får jätte stora. Men så är det ju inte. Mina vart ej så spec stora men hade gått om mjölk endå, så storleken har ingen betydelse! :)



Lyckos till alla er som ammar, gud vad jag saknar det :(

2009-02-28 @ 13:55:57 URL: http://froidans.blogg.se/
Postat av: Katja

Mina bröst är inte heller spända längre, tror att de anpassat sig lite efter behovet. I perioder suttar hon nästan hela dagen och ökar på mängden. Ammar bara på ett bröst per måltid och hon går stadigt upp i vikt. Så läng Minna går upp och är nöjd så har du nog mjölk så att det räcker =).

2009-02-28 @ 14:16:21 URL: http://lillagrodden.wordpress.com/
Postat av: Katja

hon kanske har fått bättre teknik och äter effektivare nu och därför går upp trots att du tror att hon äter sämre?

2009-02-28 @ 14:18:08 URL: http://lillagrodden.wordpress.com/
Postat av: Sara

Mina bröst var bara hårda och spända i kanske 1-2 veckor i början. Sen anpassar det sig och då känns de mer mjuka. Även fast det finns mjölk. Går hon upp så får hon i sig det hon behöver. Hon äter säkert annorlunda nu när hon är större så du hör inte det där klunkandet på samma vis som tidigare....

2009-03-01 @ 13:02:14 URL: http://www.mammaliv.com
RSS 2.0