Influensa A(H1N1) - Svininfluensan

Behöver alla vaccineras?

 

Ja, det viktigt att så många som möjligt vaccinerar sig för att minska smittspridningen i samhället så mycket som möjligt. Det är särskilt viktigt med hänsyn till dem som av olika skäl inte kan vaccineras pga annan sjukdom, allergier el.dyl.

Även om influensan ger milda symtom hos de flesta, kan den också orsaka allvarliga konsekvenser i samhället om många blir sjuka samtidigt. De flesta som blir sjuka i influensa A (H1N1) idag får milda symtom men vi vet inte om viruset kommer att förändras framöver så att de som smittas blir sjukar

#171

Källa: Socialstyrelsen

 



Hur kan jag undvika att mitt barn blir smittat?

 

Allmänt gäller att influensa är väldigt smittsamt och förskolebarn är de som brukar få den vanliga influensan först när den dyker upp på hösten/vintern. Det är därför viktigt med handhygien för både föräldrar och andra som har nära kontakt med småbarn och att hjälpa barnen att själva tvätta händerna när de varit ute. Det är också klokt att små barn, särskilt yngre barn 0-2 år, under influensasäsongen slipper folksamlingar på stormarknader och så vidare.

#193

Källa: Socialstyrelsen

 



Kan små barn vaccineras mot den nya influensan?

 

Officiella rekommendationer angående vaccinering av barn kommer att fastställas innan massvaccination påbörjas. Det är troligt att nyttan av en vaccination kommer att bedömas vara större än riskerna.

#194

Källa: Socialstyrelsen, Läkemedelsverket

 



Hur påverkar influensan barn under två år?

 

Spädbarn och barn upp till 2 år blir alltid lite sjukare än äldre barn, och ska därför följas noga om de uppvisar symtom på influensa. De har en bra förmåga att klara sig.

Dödsfall har varit ovanligt även bland dem som behövt sjukhusvård. Utifrån den kunskap man har om influensa idag ingår små barn med vissa kroniska sjukdomar i den grupp som har ökad risk för allvarligt förlopp med influensan

#223

Källa: Smittskyddsinstitutet




Mer om vaccinet HÄR! ← Läs.



Detta är iaf viktiga frågor jag undrat och svar jag vill ha, så jag delar med mej utav dom till er.
Hoppas det är till någon nytta.


Kommentarer


Vill inte ha reklam, dryga inlägg, frågor om vi ska lägga till varandra på bloglovin',
eller länka varandra i våra bloggar.
Lägger till dej i min blogg om jag känner för det, och detsamma gäller bloglovin'.

Namn:
    Klicka för att spara eller ta fram dina sparade uppgifter.
Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Postat av: froidan

Kan man få inlfuensan utan att ha träffat nån som bär på viruset? :S

2009-08-10 @ 19:15:31 URL: http://froidans.blogg.se/
Postat av: Dorothea - Tvillingmamma & Gravid

Ursch den där jävla svininfluénsan.

Igår sa dem på nyheterna att dem tror att ca 40% av sveriges befolkning kommer bli smittad.

jag känner att jag måste vaccinera mig.. men var det inte nå konstigt med det där vaccinet?

du som vet allt =D haha

2009-08-11 @ 19:52:36
RSS 2.0