Fråga sjuksköterskan @ Mina vårdkontakter

Besvär du vill fråga om
Dottern min fick för några dagar sedan rinnande näsa, hosta, andningssvårigheter, höjd temperatur, men ingen feber, rödmelerad/marmorerad hud och är tröttare än vanligt, men har blivit bättre under dagarna.
Idag vaknade jag med muskelvärk, täpt och rinnig näsa, ont i halsen och lätt tryck bakom ögonen.


Din fråga
Undrar om det finns något på apoteket som kan hjälpa?
Vi "alkogelar" här hemma och ute, och undar om jag och dottern nu när vi är sjuka bör hålla oss hemma för att inte utsätta oss för mer risker.
Läste något om att den nya influensan brytit ut och är värre och att om man redan är sjuk (i annat än influensan) så bör man ta det försiktigt.



Svar från mottagningen:
Hej!

Ni gör rätt som tvättar händerna och använder Alcogel.
Råder er stanna hemma en dag extra efter tillfrisknandet.
Annars skall man ju kunna leva som vanligt.
Undvik folksamlingar, folk som är sjuka i influensan, undvik ta folk i hand.
Tvätta händerna ofta, undvik röra ögon, näsa, mun.
Tillhör ni riskgruppen och plötsligt får hög feber, ring till vårdcentralen.

Lycka till!

MVH



ssk Raija

Kommentarer


Vill inte ha reklam, dryga inlägg, frågor om vi ska lägga till varandra på bloglovin',
eller länka varandra i våra bloggar.
Lägger till dej i min blogg om jag känner för det, och detsamma gäller bloglovin'.

Namn:
    Klicka för att spara eller ta fram dina sparade uppgifter.
Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0