Svar från psykolog

Hej Johanna.
På din beskrivning förstår jag att du verkligen har det jättetufft nu.
Att må så dåligt att man har tankar/impulser att skada sig själv är allvarligt och du behöver absolut få hjälp med detta.
Ibland kan det vara lättare att förmedla hur man mår om man har skrivit ned det själv innan.
Jag skulle föreslå att du noterar varje dag hur du mår.
Gör ett schema över veckodagarna där du för varje dag skattar hur nedstämd/deppig/ledsen du känt dig.
Skatta även gärna ångst och impulser/tankar till självskada.
Hur skalan ser ut är inte så noga men skatta förslagsvis från 0-5 där 0 är ingen ångest/depression etc. och 5 är mycket starkt.
Ett sådant här schema ger en väldigt tydlig bild av hur du mår över en vecka, något som ofta är hjälpsamt i kontakten med psykiatrin.
Försök sen att ta mod till dig och lämna över dina noteringar till din samtalskontakt.
Släpp tankarna om att det finns andra som behöver mer hjälp än du.
Du har all rätt i världen att få hjälp med ditt mående.



Ska försöka börja med det på måndag.
Skriva ner mående, och skala m.m.
Hoppas bara jag är stark nog att ge det till Yvonne sen.
Måste för bebis..
Jag ska!


Kommentarer


Vill inte ha reklam, dryga inlägg, frågor om vi ska lägga till varandra på bloglovin',
eller länka varandra i våra bloggar.
Lägger till dej i min blogg om jag känner för det, och detsamma gäller bloglovin'.

Namn:
    Klicka för att spara eller ta fram dina sparade uppgifter.
Email: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Postat av: Annika

Klart att du orkar Johanna. Du är så stark, du vet bara inte om det!

Jag hejar på dig hela tiden.

Vill du komma in till stan på måndag och äta lunch med mig? Typ runt ett. Eller två?

Kram

2008-09-12 @ 14:25:41
Postat av: Annah - med bebin i magen

Jag fyller i ett sånt papper varje dag. Har fått från DBT:n, superbra att se över vad som gör att man mår dåligt och när :)

2008-09-12 @ 14:58:28 URL: http://carpeannah.blogg.se/
RSS 2.0